381
382
Lakke. (XLIV, 348). Egbcrl Lukkc, 29/1 1763 Schepen
van Hasselt, voert â??een springend hert op grond'. HelmÂ
teeken: een uitkomend hert, volgens zijn zegel met naam
als randschrift. (N.B. het hert in schild en helmteeken.is
op dit zegel omgewend.)
Eotterdam. R. T. MUSCHART.
Lichtenvoort. Gevraagd de ouders en de geboorteÂ
datum van Jansonius Martinus Lichtenvoort (Kap*), 6
Apr. 1759 te Zalt-Bommel gehuwd met Petronella de
Virieu.
's-Gr. 0. D. v. H.
Mor van Dashorst. (XLIV, 348). Door een onÂ
achtzaamheid mijnerzijds, die ik zeer betreur, en waarÂ
voor ik de Redactie mijne verontschuldigingen aanbied,
heb ik in de korte mededeeling over bovengenoemden
schilder (dien ik bovendien meer als Anthonis dan als
Anthony aangeduid vond) een onjuistheid beweerd. Ik
Ik zeide daar dat Mor (alias Moro) niet slechts hoogstÂ
waarschijnlijk het portret van Johannes Ambrosius maar
ook wellicht dat zijner vrouw Maria Jansz. schilderde
(hetgeen mij nog steeds volstrekt niet onmogelijk lijkt)
maar.liet daarop volgen, dat ik een merkwaardige overÂ
eenkomst meende opgemerkt te hebben tusschen de teeÂ
kening naar het portret dier vrouw van Ambrosius,
voorkomende in het Album de Moor, en het schilderij
eener â??femme inconnue' onder de werken van Anthonis
Mor. Hier nu heb ik een vergissing begaan Het portret
in het Album de Moor, dat de bedoelde gelijkenis verÂ
toont, is niet dat van Maria Jansz., maar van Anna
Jansz Andriesse, die in het onderschrift onder de teekeÂ
ning wordt aangegeven als de echtgenoote van Jacob
de Moor Sr., geboren 1507, dat is dus van den man, die
zelf de sprekende gelijkenis vertoont met den schilder
(ook van zijn portret) Anthonis Mor, zooals dat het beste
blijkt uit het zelfportret van dien meester, dat hangt in
de Uffigi te Florence.
Dat het portret der â??femme inconnue', zooals wij dat
zien bij Hymans 1'Oeuvre d'Antonio Moro, Pl. 46 bl.
134, het origineel is, waarnaar het oorspronkelijke tee
keningetje in het Album Backer en dus de daarnaar
weer gecopieerde teekening in het Album de Moor is
gevolgd, blijkt behalve uit de treffende gelijkenis bovenÂ
dien uit een aanteekening in het Album Backer. Daar
staat nl. dat Anna Jansz Andriesse op haar schilderij
aan haar vinger een signetring vertoont met het wapen
de Moor. Nu reikt de bewuste teekening niet verder
dan tot aan de borst, maar op het schilderij door AnÂ
thonis Mor, dat een zittende vrouw tot aan de knieën
voorstelt, vertoont zich aan de linkerhand een zegelring.
Er is echter nog meer. Onder de werken van AnÂ
thonis Mor, die in Hymans' Monographie gereproduceerd
zijn, komt nog een vrouwenfiguur voor, Pl. 23, bl. 102,
dïe met de genoemde â??femme inconnue' in allerlei opÂ
zichten groote overeenkomst vertoont, maar er hoofdÂ
zakelijk van verschilt door de aanwezigheid van een
schoothondje op haar rechterknie. In Hymans wordt het
schilderij bestempeld als â??portrait présumé de la femme
de 1'artiste'. Ook zij heeft ringen aan beide handen: als
men de wapens daarop zou kunnen ontcijferen, zou dit
vermoedelijk een groot hulpmiddel bij het vaststellen,
der indentiteit blijken. Voorloopig kan men een der volÂ
gende onderstellingen wagen, die elkaar uitsluiten. De
tweede lijkt mij voorloopig de waarschijnlijkste.
1°. Beide schilderijen zijn portretten van Anna Jansz
Andriesse, de vrouw van Jacob de Moor Sr.
2°. Het eene schilderij (femme inconnue) stelt Anna
Jansz Andriesse, echtgenoote van Jacob de Moor voor,
het andere (femme présumée) is dat harer zuster. Mocht
het bovendien werkelijk de vrouw van Anthonis Mor
zijn (welke vrouw vermoedelijk Mechteld heette), dan
was dus Jacob de Moor zijn zwager.
Genealogische gegevens voor de gegrondheid dezer
onderstellingen ontbreken mij tot nu toe geheel, behalve
het bovenvermelde over het wapen op den zegelring.
Gr. J. F. v. B.
Mor van Dashorst. (XLIV, 348). Mor is een toenÂ
malige, zeer bekende Veluwsche voornaam, welke vooral
in het scholtambt Nijkerk veelvuldig voorkwam. In
dit scholtambt lag ook Dashorst. Anthony Mor van
Dashorst wil dus zeggen Anthony, zoon van Mor van
Dashorst en waar Mor een voornaam is (onder ander
als familienaam Morren verstard) heeft hij niets te doen
als zoodanig met den familienaam de Moor.
de St. W. W. v. R.
Noor(d)t (van der). Gevraagd het wapen van der
JSioor(d)t. Deze familie (R. K. en Prot.) woonde in de
18e eeuw in Overijssel (Almelo, Zwolle, enz.).
Op 18 November 1793 overleed te Zwolle Derkje van
der Noordt, huisvrouw van Gerrit Jan O rink.
Amsterdam. A. B. VAN DER VIES.
Piggen-Legrue. (XLIV, 350). Een zegel van geÂ
noemden Johan Piggen ben ik nimmer tegengekomen,
doch wel de zegels van eenige Bredasche schepenen van
dien naam, en wel van Ghijsbrecht Pigghen 26/7 1438,
Michiel Piggen 19/6 1556 en Dionys Piggen 13/4 1615.
Deze drie schepenen voeren â??links boven en beneden
een schaapskop en in een vrij kwartier een beurtelings
gekanteelden dwarsbalk'.
De dierenkoppen zijn positief geen zwijnskoppen,
zooals de Nederlandsche Heraut 1887 pag. 119, Taxandria
1909 pag. 49 en 51 en het Stam- en Wapenboek ons
vertellen.
Rotterdam. R. T. MUSCHART.
Rijckevorsel (van)-Bernagien. Volgens Nederland's
Adelsboek stamt het geslacht van Rijckevorsel af van
Cornelis Martensz. van Rijckevorsel en van Cornelia
Bemagien (f Breda 1599), dochter van Claes Hendrick.
Deze mededeeling stemt overeen met en is vermoedelijk
ontleend aan de in het Algemeen Nederlandsch FamiÂ
lieblad 1883, n°. 66, opgenomen genealogie der Rijcke
vorsels, waarbij als .bron het begrafenisregister der Mar
kendaalsche kerk te Breda wordt opgegeven, krachtens
welk register in 1599 in die kerk begraven werd â??Cor
nelie Claes Henrick Bernaigedr., de huysfrouw van CorÂ
nelis Mertens'.
Ik zou de vraag willen stellen, of er nog andere
bewijzen bestaan, dat Cornelia Bemagien de vrouw is
geweest van den stamvader Cornelis Martensz. van
Rijckevorsel en de moeder van diens zoon Frans.
Hetgeen mij aan dat huwelijk heeft doen twijfelen
was, dat ik van een Claes Henrick Bernaige nergens